Gairebé ¾ dels cultius per a consum humà a la península ibèrica estan amenaçats pel declivi actual de les abelles i altres pol·linitzadors
Kiwis, carabasses, melons, melons d’Alger, carabasseta, pomes, préssecs o ametlles són alguns dels cultius que podrien desaparèixer.
El valor econòmic de la pol · linització per insectes puja a més de 2.400 milions d’euros anuals.
Els sectors agrícoles més amenaçats són el de la fruita seca, el fructícola i el hortícola.
A Espanya estan autoritzats 319 insecticides perillosos per a les abelles.
“Cultius tan importants per a l’agricultura espanyola i per a la nostra alimentació com les ametlles, melons, melons d’Alger, carabassetes, carabasses, cogombres, kiwis, préssecs, pomes, peres, cireres … depenen de la pol·linització per insectes”, ha afirmat Luís Ferreirim, responsable de la campanya d’Agricultura de Greenpeace.
“La seva productivitat i la seva qualitat està altament amenaçada pel declivi de les abelles i altres insectes pol · linitzadors. Si no ho frenem potser el dia de demà una poma siga un article de luxe”, ha afegit.
“Un model d’agricultura que posa en perill els pol·linitzadors i l’equilibri ecològic del planeta no és un model a mantenir. És urgent prohibir tots els plaguicides tòxics per a les abelles i altres pol·linitzadors i donar suport decididament l’agricultura ecològica, l’única solució de futur”, ha conclòs Ferreirim.
Per salvar les abelles, a l’agricultura i la nostra alimentació, Greenpeace demanda a les autoritats espanyoles que:
- Prohibeixquen l’ús dels 319 plaguicides perillosos per a les abelles i altres pol·linitzadors abans del 2017 i no s’autoritzen altres sospitosos de ser-ho;
- Desenrotllen un pla integral d’acció per protegir les abelles mel · líferes i altres pol · linitzadors;
- Estableixquen un full de ruta amb vista a incrementar a 7,6 milions d’hectàrees (el 30% de la superfície agrícola espanyola) la superfície dedicada a l’agricultura ecològica el 2020, i perquè abans del 2050 l’agricultura a Espanya sigui 100% ecològica;
- Les CC. AA. garanteixquen l’adopció de mesures a nivell local que permeten la protecció dels pol · linitzadors. I que fomenten també per la seva part les pràctiques agrícoles respectuoses basades en les tècniques d’agricultura ecològica.